Søvn som trivselsesfaktor

Søvn får i disse år stigende opmærksomhed, når det gælder arbejdsmiljø og sundhedsfremme. Vi ved, at søvn er en afgørende trivselsfaktor, med stor betydning for produktivitet og sygefravær

Her på siden får du sat tal og ord på betydningen af søvn i arbejdssammenhæng.

Glad mand på arbejde

Vi ved intuitivt, at træthed påvirker produktivitet og sygefravær.

Undersøgelser viser omfanget:

Direktør for Statens Institut for Folkesundhed Morten Grønbæk, glæder sig over at der er kommet mere fokus på vigtigheden af at sove ordentligt. Men det er stadig en underkendt risikofaktor, som mange danskere ikke har nok viden om, vurderer han…. Derfor ville det også være oplagt at tilføje et S for Søvn til de fire KRAM-faktorer, som siden 2007 har dannet udgangspunkt for sundhedsindsatser rundt om i landets kommuner og regioner.

Samvirke, marts 2017

Lidt om sammenhængen mellem søvn og stress

Søvnmangel er et af de første tegn på stress. Og omvendt: en dårlig nattesøvn kan i sig selv skabe og fastholde stress, fordi kroppens stresshormoner ikke længere 'nulstilles' under søvnen.

På den anden side af stress oplever mange desuden at søvnen bliver ved med at drille - man taler om at den dårlige søvn er blevet en 'tillært dårlig vane'.

Det kan med andre ord betale sig at forholde sig til søvn - både før, under og efter stress. Kontakt Søvnskolen og hør, hvordan man kan arbejde med søvn i forhold til at undgå eller mindske stress.

Søvnmangel gør dig langsommere og svækker din evne til at holde fokus på en opgave. Det er oven i købet bevist, at disse evner bliver ringere efter bare én nat med for lidt søvn. Tænk lige over det: én nat. Det vil sige, at når du i dag beslutter, hvornår du vil gå i seng, så har det konsekvenser allerede i morgen.
Birgitte Rahbek Kornum, Søvnforsker

Betydningen af søvn i forskellige arbejdssammenhænge:

Vidensarbejde

Hjerne-arbejde på kontor

Mange arbejdspladser lever af medarbejdernes analytiske og kreative evner. Dagene kan være præget af stort ansvar, høj mødeaktivitet eller mange deadlines. Det giver grund til at passe på den enkelte medarbejders mentale og psykiske trivsel – og dermed søvnen.

Vores hjerne er utrolig følsom overfor søvnmangel. Søvnmangel nedsætter vores:

• koncentration og problemløsning
  • evne til at forstå komplicerede sammenhænge
  • evne til at indgå positivt i relationer med andre
En god nattesøvn er nødvendig for produktivitet og præstation. Men også for at kunne lede andre mennesker med empati og indsigt. Den gode søvn er nødvendig hele vejen rundt.

Omsorg

Hvis I er en arbejdsplads, der arbejder med mennesker, så er en af jeres kompetencer at kunne møde borgere og patienter med empati.

Vores søvn regulerer hjernens følelsescentre. En dårlig nattesøvn gør vores handlinger mere automatiske, mens en god nattesøvn øger vores varme, indlevelse og omsorg for andre mennesker.

Det samme gælder os selv. Vi bliver bedre til at passe på os selv og mærke vores grænser og behov for pauser, så vi ikke giver mere ud, end vi reelt har overskud til. Det nedsætter risikoen for udbrændthed og sygefravær.

Yngre kvinde holder på ældre mand

Skiftende arbejdstider

Ambulance i natten, natarbejde

Mange arbejdspladser  er åbne døgnet rundt. Som modsætning til det er vores krop indrettet til at være aktive om dagen og sove om natten. Fx får mange 1-3 timers mindre søvn på dage med natarbejde – og det medfører træthed, både i dagtimerne og om natten.

En forskudt døgnrytme og manglende søvn kan medføre:

• nedsat koncentrationsevne og reaktionstid
  • nedsat immunforsvar og dermed hyppigere sygdom
  • arbejdsulykker
Det er vigtigt at kende til søvn og døgnrytme for at kunne modvirke nogle af disse konsekvenser. Og kunne indrette sit døgn, så det bedst muligt efterligner ens naturlige rytmer.

Produktion og transport

På en arbejdsplads med fysisk hårdt arbejde eller lange arbejdsdage, har kroppen brug for ordentlig restitution. Det kræver en god søvn, hvor vores muskler, væv og immunforsvar genopbygges.

Søvnen sørger samtidig for, at evner som reaktionstid og problemløsning styrkes. Hvis man er i søvnunderskud, mindskes evnen til selvvurdering. Det kan medføre arbejdsulykker, herunder trafikulykker på grund af træthedskørsel.

En all round viden om søvnens betydning kan styrke sikkerhed og restitution på den enkelte arbejdsplads.

Lagerarbejde

Med viden om søvn kan I sætte ind både individuelt og organisatorisk.
Kontakt mig, hvis I gerne vil høre mere om Søvnskolens foredrag – eller andre tiltag, der virker i forhold til trivsel, produktivitet og sygefravær.