Godmorgen, har du sovet godt i nat?

Får du den søvn, du har brug for?
Føler du dig udhvilet om morgenen og parat til dagens aktiviteter?
Har du strategier til at hjælpe dig på vej, hvis du sover dårligt i perioder?

En god nattesøvn kræver, at du kan skifte til mental og fysisk ro før sengetid, at du følger en nogenlunde stabil døgnrytme og at du lytter til kroppens naturlige behov for hvile.

Det kan føles som en stor mundfuld at skabe den ro og regelmæssighed, en god nattesøvn ofte kræver. Men hvis det lykkes, er gevinsten stor! Det gør en god nattesøvn for dig:

  • Øger koncentration og nærvær
  • Dæmper stress
  • Styrker immunforsvaret
  • Øger empati og samarbejdsevner
  • Giver større motivation, fx til motion
  • Giver kroppen ro til at genopbygge cellerne
  • Giver hjernen mulighed for at udrense skadelige affaldsstoffer
kvinde, der hopper glad i sin seng

Jeg hedder Birgitte Hinz og jeg er søvnspecialist. Jeg holder foredrag og søvnkurser og giver individuel søvnvejledning.

Jeg hjælper mennesker med at falde i søvn og sove igennem. Jeg har en masse praktiske værktøjer til at styrke søvnen og nogle effektive teknikker til at dæmpe uro, stress, angst og tankemylder – som ofte er årsag til vores søvnproblemer. 

Foredrag om søvn og stress

Vil du gerne vide mere om søvn og stress – og hvordan du kan forbedre din egen søvn? Jeg holder to foredrag inden sommerferien, d. 16 og d. 30 kl. 15-17.30 i Glostrup. Læs mere og book din billet her..

 

Kan du falde til ro?

Nogle af søvnens største fjender er stress, angst, uro og tankemylder. Det er tilstande, der er præget af mental overaktivitet og fysiske spændingstilstande, som f.eks. hovedpine eller ondt i ryggen. De skaber besvær med at falde i søvn, giver en urolig nat og tidlige opvågninger.

Modsætningen til stress, angst, uro og tankemylder er ro. Ro er en fysiologisk tilstand i kroppen og at kunne ‘falde til ro’ er en evne, vi alle er født med. Men for mange mennesker i dag er det svært at geare ned om aftenen og komme ind i denne ro-tilstand.

Jeg underviser i en række teknikker til at skabe ro i vores krop og hjerne, nemlig såkaldte mikro-bevægelser. Mikro-bevægelser er små, fysiske bevægelser, som foretages i et langsomt tempo og som sænker aktiviteten i vores nervesystem. På den måde kan man aktivt gøre en indsats for at berolige sig selv og dermed få en bedre nattesøvn.

Søvnvejledning

Har du svært ved at falde i søvn om aftenen eller efter opvågning om natten? Føler du dig træt i hverdagen og har svært ved at lukke ned for tankestrømmen? Så kan en søvnvejledning være noget for dig.

Viden, der gør en forskel

Jeg holder foredrag på arbejdspladser og stiller skarpt på alle de spørgsmål, der er relevante i forhold til søvn, stress og ro.

  • Hvorfor er det vigtigt at sove?
  • Hvor mange timers søvn har jeg brug for?
  • Jeg kan ikke falde i søvn, hvad skal jeg gøre?
  • Hvordan hænger søvn og stress sammen?

En god nattesøvn er afgørende for vores trivsel og præstation. Hør hvorfor og hvad du kan gøre for at styrke din søvn.