Vil du gerne lære at sove bedre?

Byt tankemylderet ud med ro i kroppen, så du kan sove godt. Prøv Søvnskolens behandling for søvnbesvær og få en bedre nattesøvn.

Vil du gerne lære at sove bedre?

  • Kender du følelsen af at være virkelig træt om aftenen - og når du så lægger hovedet på hovedpuden, er du pludselig lysvågen?
  • Eller er du en af dem, der godt kan falde i søvn, men vågner om natten og vender og drejer dig et par timer - mens panikken stiger, hver gang du kikker på vækkeuret?
  • Kører dine tanker rundt i høj fart og ville du ønske, at du kunne finde 'bekymringsknappen' og slukke for den?

Hvis du kan svare ja til et eller flere af disse spørgsmål, kan en behandling ved søvnbesvær med stor sikkerhed hjælpe dig. 

Hvad arbejder vi med i en søvnbehandling?

I en behandling ser vi på din døgnrytme og dine aktiviteter i dagens løb og før sengetid. Vi ser på betydningen af lys, mørke, kost og motion. Jeg hjælper dig med at tankemylder og afhjælpe angsten for den manglende søvn. 

Du lærer desuden at bruge nogle af Søvnskolens øvelser, som du kan bruge før sengetid og ved opvågning om natten. Øvelserne udnytter hjernens evne til at dæmpe sin egen aktivitet og falde til ro. De fleste søvnproblemer skyldes mental overaktivitet. Du kender det måske bedre som stress, bekymring, uro eller tankemylder – og du mærker det måske aller mest tydeligt, når du lægger hovedet på puden for at sove? Søvn øvelser kan hjælpe dig med at falde til ro og falde i søvn.

Søvn og stress?

Stress påvirker i høj grad din søvn: du oplever måske, at du har svært ved at falde i søvn, vågner i løbet af natten eller ikke føler dig udhvilet, selvom du har sovet. I dagtimerne kan du opleve:

  • Tankemylder, uro og en kort lunte i hverdagen
  • Svært ved at mærke din egen krop og følelser
  • Spændinger eller smerter i kroppen
  • Tendens til at være grådlabil
Det er alt sammen tegn på et overaktivt nervesystem, som har svært ved at at falde til ro – og dermed også svært ved at sove godt. Du kan læse mere om søvn og stress her.
 

 

Genkender du symptomerne på den dårlige søvn?

Genkender du symptomerne på den dårlige søvn – men er du i tvivl om det handler om dig, fordi du ikke er stressramt? Så kan jeg fortælle dig, at rigtig mange mennesker begynder at sove dårligt i en presset eller stressfyldt periode. Det kan være tiden med småbørn, en vanskelig skilsmisse, en presset periode på jobbet. Selvom tingene i dit liv er faldet på plads igen, kan den dårlige søvn blive hængende. Man taler om, at den dårlige søvn er blevet en tillært vane. Den hjerne har simpelthen lært at sove dårligt! Og nu har den brug for  at aflære det igen. Hvis du vil vide mere om søvnbesvær, kan du læse artiklen her af Poul Jennum, som er overlæge med speciale i søvn.

Mine klienter siger:

Jeg var sygemeldt med alvorlig stress i et år og jeg har nu været tilbage på arbejdet i halvandet år. I det år jeg var sygemeldt gik jeg til behandlinger hos Birgitte og det gav mig mulighed for at genfinde min krop og at sanse på en helt anden måde end i hverdagen. Det har givet mig en utrolig glæde i livet og permanent ændring. Jeg lavede mine øvelser derhjemme hver dag, og jeg fik min nattesøvn igen. Jeg havde simpelthen ikke klaret mig gennem det år, hvis jeg ikke havde gået til behandlinger hos Birgitte regelmæssigt og lavet mine øvelser. Det krævede en indsats fra min side, og til det fik jeg god støtte af Birgitte. Gitte Mogensen, ergoterapeut

Gitte Mogensen, ergoterapeut

Sidste år blev jeg leder for en større gruppe og skulle samtidig på kursus. Der kom mere pres i min hverdag, mange møder og beslutninger. Det gik ud over min nattesøvn og til sidst kunne jeg næsten ikke falde i søvn mere. Jeg hørte om Birgitte Hinz fra min svigerinde og besluttede mig for at prøve en søvnbehandling. Jeg skulle lave øvelser derhjemme og jeg blev rigtig glad for 'det hemmelige håndtryk'. Der var mange gange, hvor jeg tænkte at i dag har jeg for meget tankemylder og uro til at det virker. Så gik jeg op og lavede øvelsen og hver eneste gang faldt jeg til ro og kunne gå i seng bagefter og falde i søvn. Jeg fik i alt 6 behandlinger og nu sover jeg 7 timer stort set hver nat. Michael H.

Michael H, leder

Stor ros til dig, Birgitte, jeg kan ikke andet end falde til ro med de små, fine bevægelser.

Pia Elm

Søvnøvelserne har lært mig at kunne falde i søvn igen om aftenen, og vigtigst for mig: uden brug af medicin.

Anne Marie K, pensionist

Er det nu?

De fleste mennesker, som ringer til mig, siger på et tidligt tidspunkt i samtalen, at…

…nu har jeg altså besluttet, at jeg vil gøre noget ved min søvn!

Det er et rigtig godt udgangspunkt – for det kræver en indsats at ændre nogle søvnmønstre, der har fungeret dårligt i årevis – eller måske ligefrem årtier. Du er altid velkommen til at ringe til mig for en uforpligtende snak, hvis du kan mærke, at ‘nu er det nu’. Så kan vi snakke om, hvad et behandlingsforløb kan gøre for dig, hvor mange gang, du skal regne med at komme og om det er det rigtige tidspunkt i dit liv at se nærmere på din søvn.

Ring til mig på mobil 51 27 87 30, når du er klar til en snak om din søvn. Du er også velkommen til at sende en mail til mig.

En søvnbehandling varer 60 minutter og koster 750 kroner.