Få en bedre nattesøvn

Kender du følelsen af at være virkelig træt om aftenen – og når du så lægger hovedet på hovedpuden, er du pludselig lysvågen?

Eller er du en af dem, der godt kan falde i søvn om aftenen, men så vågner midt om natten og vender og drejer dig i et par timer – mens panikken stiger, hver gang, du kikker på vækkeuret?

Kører dine tanker rundt og rundt i høj fart og ville du ønske, at du kunne finde ‘bekymringsknappen’ og slukke for den?

Hvis du kan svare ja til et eller flere af disse spørgsmål, kan en søvnvejledning med stor sikkerhed hjælpe dig. I en søvnvejledning hjælper jeg dig med at dæmpe den mentale uro, der er koblet til de fleste former for søvnbesvær, afhjælper angsten for den manglende søvn og træner din evne til at falde til ro for at kunne falde i søvn. Du lærer desuden at bruge nogle af Søvnskolens øvelser, de såkaldte mikro-bevægelser, som du kan bruge før sengetid og ved opvågning om natten. Øvelserne udnytter hjernens evne til at dæmpe sin aktivitet og falde til ro.

Mikro-bevægelser

De fleste søvnproblemer hænger sammen med mental overaktivitet. Du kender det måske bedre som stress, bekymring, uro eller tankemylder – og du mærker det måske aller mest tydeligt, når dagens aktiviteter stopper og du skal til at sove. Mikro-bevægelser hjælper hjernen med at falde til ro, fordi små bevægelser automatisk dæmper aktiviteten i vores  læse nervesystem. Du kan læse mere om mikro-bevægelser her.

Hvad sker der i en søvn-vejledning?

I en søvnvejledning ser vi på årsagerne til dine søvnproblemer. Vi finder frem til din søvnprofil og ser på, hvad der skal til for at du kan falde i søvn og sove igennem. Inden behandlingen får du tilsendt et døgnrytme skema, som jeg vil be’ dig om at udfylde 3 sammenhængende dage.

Jeg anbefaler, at du modtager søvnvejledning i en  periode, hvor du har overskud til at lave små forandringer i din hverdag og tid til at lave 1-2 øvelser med mikro-bevægelser dagligt.

I en søvn-vejledning kan vi arbejde med...

  • Tankemylder
  • Stress
  • Smerter og spændinger
  • Fysisk uro i kroppen
  • Vedvarende træthed
  • Angst
  • Kroppens døgnrytme
  • Lys og mørke
  • Bevægelse og motion
  • Sengetider
  • Søvndyssende kost og sengetider

Jeg var sygemeldt med alvorlig stress i et år og jeg har nu været tilbage på arbejde i halvandet år. I det år jeg var sygemeldt gik jeg til behandlinger hos Birgitte og det gav mig mulighed for at genfinde min krop og at sanse på en helt anden måde i hverdagen Det har givet mig en utrolig glæde i livet og og permanent ændring. Jeg lavede mine øvelser derhjemme hver dag, og jeg fik min nattesøvn igen. Jeg havde simpelthen ikke klaret mig gennem det år, hvis jeg ikke havde gået til behandlinger hos Birgitte regelmæssigt og lavet mine øvelser. Det krævede en indsats fra min side, og til det fik jeg god støtte af Birgitte. Gitte Mogensen, ergoterapeut

Mikro-bevægelser har lært mig igen at kunne falde i søvn om aftenen, og vigtigst for mig: uden brug af medicin. Anne-Marie K.

Sidste år blev jeg leder for en større gruppe og skulle samtidig på kursus. Der kom mere pres på i min hverdag, mange møder og beslutninger. Det gik ud over min nattesøvn og til sidst kunne jeg næsten ikke falde i søvn mere. Jeg hørte om Birgitte Hinz fra min svigerinde og besluttede mig for at prøve en søvnbehandling. Jeg skulle lave øvelser derhjemme og jeg blev rigtig glad for ‘det hemmelige håndtryk’. Der var mange gange, hvor jeg tænkte, at i dag har jeg for meget tankemylder og uro til at det virker. Så gik jeg op og lavede øvelsen og hver eneste gang faldt jeg til ro og kunne gå i seng bagefter og falde i søvn. Jeg fik i alt 6 behandlinger og sover nu 7 timer stort set hver nat. Michael H. 

Hvor mange gange har du brug for? Jeg plejer at anbefale...

1-3 gange er til dig, som bruger tid på at falde i søvn om aftenen eller ved opvågning om natten, men ellers sover udmærket. Eller som sover ok, men alligevel føler dig træt i hverdagen. Vi ser på de muligheder, du har for at forbedre din søvnkvalitet og for at du kan være frisk i dagens løb.

3-6 gange er for dig, som gennem de sidste par år har haft problemer med søvnen, eventuelt pga. stress. Du er træt, når du går i seng, men så begynder tankerne at køre og du kan ikke falde i søvn. Du har brug for at genlære evnen til at falde i søvn og til at sove igennem. Først og fremmest har du sikkert brug for at kunne falde mentalt til ro og slukke for bekymringsknappen.

4-10 gange er for dig, som gennem mange år har døjet med søvnbesvær. Du har måske sovet let hele livet og du har brug for, at der skal være fuldstændig ro omkring dig for at du kan sove. I perioder med stress og bekymringer har du en rigtig dårlig nattesøvn. Det kan være nødvendigt for dig at lære at sove fra bunden af – og det kræver tid og sikkert også nogle forandringer i din hverdag.

Praktisk

En søvnvejledning varer 70 minutter og koster 850,- kroner.
En pakke på 5 søvnvejledninger koster 3550,- kroner.
Søvnvejledning foregår på Astrupvej 89, 2700 Brønshøj.

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål.