Søvn og stress

Ifølge Stressforeningen oplever 430.000 mennesker daglige symptomer på stress. Et af de første og mest gennemgående reaktioner på stress er søvnbesvær – og omvendt: en dårlig nattesøvn skaber øget risiko for stress

Hvad er stress?

Når man taler om stress, er det meningsfyldt at skelne mellem det, der stresser (stress-faktor) og så kroppens reaktion på stress (stress-respons). Stress-faktorerne kan være mange forskellige forhold og kan variere fra person til person: bilkøen på vej hjem fra arbejde, nærtstående møde med chefen, skilsmisse, sygdom, bekymringer. Kroppens reaktion på alle disse forhold er i det store og hele det samme. Der sker nemlig en fysisk og mental aktivering , så man er ‘på’ for at kunne klare de konkrete eller forestillede trusler.

Vi er indrettet til at kunne klare en kort aktivering, som bilkøen på vej hjem fra arbejde. Når bilkøen opløses, ophører stress-responsen og vi kører roligt videre. Men længerevarende aktivering er det, vi forstår ved stress, som f.eks. pres på arbejdspladsen eller en skilsmisse. Her er vi ‘på’ hele tiden, døgnet rundt, med tankemylder, hovedpine og dårlig søvn.

stresset mand sidder med hovedet bøjet ned i hænderne

Hvorfor kan man ikke sove?

I rigtig mange tilfælde skyldes søvnbesvær netop en for høj aktivering. Vores hjerne kører i samme høje tempo hele dagen og har svært ved at falde ind i et andet og mere roligt tempo om aftenen. Du kender det måske som tankemylder og du mærker det måske især, når du er på vej i seng og bare gerne vil sove. Det giver problemer med at falde i søvn, opvågninger om natten og for tidlig opvågning om morgenen. 

En forudsætning for at kunne falde i søvn er at kunne finde ned i et leje, hvor tanker og følelser er rolige og hvor kroppen slapper af og ikke føles anspændt, rastløs eller ligefrem gør ondt. Kroppen og hjernen er bygget til at kunne foretage en aktiv vekslen mellem aktivitet og hvile helt af sig selv. Men når det glipper og man ikke kan finde ro, har man brug for at genoptræne denne evne.

Kroppens afslapnings-reaktion

Vi har i mange år snakket om stress og efterhånden hørt om vores ‘kamp og flugt’ reaktion og kroppens stress hormoner adrenalin og kortisol. Til gengæld er der ikke særlig meget omtale af og fokus på modsætningen til stress-reaktionen, nemlig vores ro/hvile tilstand, som også kaldes afslapnings-reaktionen. Det er en tilstand, hvor åndedrættet bliver roligt, blodtrykket falder, muskelspændinger mindskes og tankerne falder til ro.

Vi kan aktivt stimulere afslapnings-reaktionen – som er en stærk modvægt til stress. Vi gør det i øvrigt helt af os selv, når vi f.eks. vugger et lille barn, lægger en beroligende hånd på nogens skulder, tager et langt, varmt bad eller nusser kæresten eller hunden. Berøring, varme, social omsorg, rolig opmærksomhed, er nogle af de faktorer, som stimulerer denne reaktion. Man kan også komme ind i afslapnings-reaktionen et par timer efter høj aktivitet som f.eks. løb eller dans.

Mikro-bevægelser

Jeg er uddannet efter den amerikanske metode Sounder Sleep System. I denne metode arbejder man med mikro-bevægelser for at aktivere afslapnings-reaktionen. Mikro-bevægelser er små, fysiske bevægelser, der gentages i et langsomt tempo. Bevægelserne udnytter en grundlæggende, fysiologisk reaktion, nemlig at rolige bevægelser dæmper aktiviteten i nervesystemet. Når vores nervesytem falder til ro, spreder denne tilstand sig til hele organismen. Det betyder at tankerne falder til ro, åndedrættet bliver dybt og afslappet, muskelspændinger giver slip og smerter mindskes.

Arbejdet med mikro-bevægelser medfører

  • du opnår mental og fysisk ro her og nu
  • du lærer at falde i søvn, både ved sengetid og ved opvågning om natten
  • du lærer at dæmpe stress, angst og bekymringer
  • du bliver gradvist bedre og hurtigere til at falde til ro, når du har brug for en pause eller søvn

Det er vigtigt for vores søvn, sundhed og velbefindende at vi bevidst og aktivt kan veksle mellem aktivitet og hvile. Sådan at vi efter dagens aktiviteter kan geare ned, falde til ro og få en god nats søvn. Og så vi dagen efter igen er klar til at geare op til et almindeligt, sundt aktivitetsniveau.

fire personer, der ligger på gulv og laver søvnøvelse
Jeg underviser i mikro-bevægelser på mine kurser, til foredrag og i søvnbehandlinger. Der findes både liggende og siddende øvelser. Når jeg underviser i mikro-bevægelser, falder folk til ro og ofte også i søvn.