Foredrag om søvn

En god nattesøvn er afgørende for en velfungerende hverdag. Søvn påvirker vores kognitive evner, sociale evner, stress niveau, kreativitet og helbred.

Hvad betyder søvn for din hverdag?

Søvn gør forskellen på en god dag og en dårlig dag. Det ved alle, der har prøvet at sove rigtig dårligt i en periode. 

Men mange mennesker opfatter den ‘lille træthed’ – der kommer af 1-2 timers søvnunderskud – som et vilkår i hverdagen. Man er ‘på’ og mærker kun sin træthed ved monotome opgaver som skrivearbejde eller bilturen hjem fra arbejde. 

Forskning viser, at mennesker der er i søvnunderskud, konsekvent overvurderer deres præstations-niveau. I virkeligheden ved man, at 6 timers søvn om natten i en uge giver en nedgang i koncentration på 20 %. Og ét døgn uden søvn svarer til en alkoholpromille på 1 promille.

Søvnen har betydning på 3 niveauer

  • livskvalitet og præstation i hverdagen
  • stress-niveau og følgereaktioner som angst
  • immunforsvar, vægt, blodtryk og dermed vores helbred
træt mand ved computer

Foredrag om søvn

I mine foredrag kommer jeg ind på alt det, der er vigtigt at vide i forbindelse med søvn. Det kan handle om…

  • Hvor mange timers søvn har jeg brug for?
  • Hvordan kan jeg undgå træthed om morgenen? 
  • Hvad sker der, mens jeg sover og hvorfor er det vigtigt at vide?
  • Betydningen af lys/mørke, kost og motion for at få  en god søvn.

Derudover kan I vælge at fokusere på emner som:

Søvn og stress
Søvn og stress er tæt forbundne og ‘fodrer’ hinanden. En god nattesøvn sænker kroppens stress hormon kortisol, men hvordan falder man til ro i et omfang, så man kan falde i søvn og sove igennem?

Skifteholdsarbejde
Hvordan kan man afhjælpe nogle af de problemer, der er knyttet til skifteholdsarbejde? Hvordan kan man falde i søvn efter endt arbejdsdag/nat?

Døgnrytme
Døgnrytme handler om, hvornår det er bedst at gøre hvad – for eksempel gå i seng og stå op. Men der er også tidspunkter på døgnet man er mest kreativ eller mest analytisk indstillet, mest eller mindst produktiv.

Aktivitet og hvile
For at fungere optimalt, har hjernen brug for søvn og om dagen. Men hvordan drosler man hurtigt ned i en travl hverdag? Få et indblik i kroppens aktivitets- og hvilerytmer.

 

Øvelser

Jeg plejer at lægge 1-2 beroligende og søvndyssende øvelser sidst i mine foredrag. De er til stor glæde for mennesker, som gerne vil ha’ et konkret redskab til at falde til ro og falde i søvn. Øvelserne ligger som lydfil her på hjemmesiden og I får udleveret koden i forbindelse med foredraget. Øvelserne består af små, fysiske bevægelser (mikro-bevægelser) og kan bruges i alle sammenhænge, hvor man har brug for at kunne falde til ro. Du kan læse mere om øvelserne her

 

Kontakt

Kontakt mig på 51 27 87 30 for at høre nærmere om et foredrag på din arbejdsplads. Du kan også sende en mail via kontaktformularen.