3 foredrag om søvn, stress og ro

Jeg kommer ud og holder foredrag og fyraftensmøder af 1-3 timers varighed. Emnet kan skræddersys til jeres behov. Foredragene er praktisk orienterede og giver tilhørerne redskaber til at arbejde videre med den gode søvn derhjemme.

Foredragene er baseret på den nyeste viden om søvn og hjernen, kombineret med konkrete redskaber til forbedring af søvnen og 1-2 beroligende og søvndyssende teknikker.

Mine foredrag varetages af Isabelle Littau fra Center for Samfundsudvikling. Du er velkommen til at ringe eller skrive til Isabelle på 30 90 36 30 / info@samfundsudvikling.dk, hvis du har spørgsmål eller ønsker til et foredrag.

En god søvn gør dig sundere, gladere og mindre stresset – og giver dig mere energi i hverdagen. En god søvn er udgangspunktet for en god dag!

360 grader rundt om søvn

En god søvn betyder meget mere for din sundhed, end du måske er klar over. Det er vigtigt med god kost og motion, men uden søvn i blot 24 timer mangler de fleste mennesker overskuddet til selv de mindste ting. Foredraget handler om søvnens enorme betydning for vores velvære, både fysisk og mentalt.  Læs mere

Vidste du at: 

  • Vi sover 1/3 del af vores liv
  • Vi spiser mere, hvis vi er i søvnunderskud! Og omvendt, god søvn slanker 
  • Søvn mindsker risikoen for stress
  • Musklerne er lammede mens vi drømmer, så vi ikke udfører det vi drømmer om
  • Hjernen udrenser skadelige stoffer, mens vi sover
  • Bestemte fødevarer som valnødder og koffeinfri kaffe er gode for søvnen

I en travl hverdag bliver søvnen nemt en buffer for alle de ting, vi gerne vil nå. Det kan hurtigt løbe op i en del timers søvnunderskud, som gør at vi er trætte og ukoncentrerede i hverdagen. Hverdagens hurtige tempo påvirker også vores evne til at falde til ro – som er udgangspunktet for at vi kan falde i søvn og sove natten igennem.

Hør om forskellige søvnprofiler og hvad du selv kan gøre for at forbedre din søvn. Og få en introduktion til de meget beroligende og søvndyssende mikro-bevægelser. Øvelserne dæmper tankemylder og skaber ro, så det er nemmere at falde i søvn, både om aftenen og ved opvågning om natten.

Søvn og stress

Dårlig søvn og stress er nært beslægtede. Stress viser sig hurtigt i form af søvnproblemer og en dårlig nattesøvn skaber grobund for stress. Stress er en mental og kropslig belastningstilstand og søvnen er et af de første områder, der påvirkes.  Læs mere

Stress udvikler sig over tid. Afhængigt af, hvor man er i et stressforløb, påvirker søvnen forskelligt. Et højt stress niveau skaber i starten en urolig søvn. Efterhånden som hjernen bliver udmattet, bliver søvnen mindre dyb eller udebliver helt i perioder.  Det er vigtigt at lære forskellige strategier for at kunne vende tilbage til en god søvn, inden den dårlige søvn “sætter sig fast”. Dertil er det vigtigt at afhjælpe angsten for ikke at kunne sove, som i sig selv er en stor stressfaktor. I foredraget hører du om:

  • Stress og søvn fra en kropslig synsvinkel
  • Hvordan man kan berolige en stresset hjerne før sengetid
  • Om kroppens ro/hvilesystem som modsætning til stress-responssystemet
  • Afslapningsteknikker til at dæmpe fysisk og mental stress
  • Vi gennemgår 1-2 beroligende teknikker under foredraget

Lær at navigere mellem ro, vågenhed og stress

Stress er søvnens største modstander. Under stress aktiveres kroppens stress-respons og vi udskiller stress hormonet kortisol i for høje mængder. Over tid har kortisol en række negative konsekvenser for vores helbred, så som forhøjet blodtryk, svækket immunforsvar, mental overaktivitet og dårlig søvn mm. Men kroppen har også en ro/hvile-respons, som er langt mindre kendt.   Læs mere

Ro/hvileresponsen aktiveres bl.a. ved ro, varme, berøring, tryghed, pauser og bevægelse. Hvis man kender disse 2 reaktionsmønstre: stress-responsen og ro/hvileresponsen, kan man bedre navigere i sin hverdag mellem ro, frisk vågenhed og stress. Man kan bevidst arbejde med at dæmpe stress, øge sit niveau af ro og således opnå en bedre søvn. I foredraget hører du om:

  • Stress-responsen
  • Ro/hvile-responsen
  • Hvad der aktiverer de 2 systemer
  • Hvordan man aktivt kan bevæge sig fra stress til ro
  • Hvordan man kan aktivere ro/hvile-responsen for en bedre søvn
  • Afslapningsteknikker, som aktiver ro/hvile-responsen
  • Vi gennemgår 1-2 beroligende teknikker under foredraget